söndag 19 juli 2015

Eufori och längtanspirr

Finns det något bättre en tidig söndagsmorgon än att bege sig ut och klippa häcken?
Med en vanlig häcksax.
Visserligen inte den rostiga gamla klenoden, utan en uppgraderad variant.
Men ändå - en handkraftdriven sådan.
Nä, jag trodde väl inte det.
Det finns en hel del som är mycket bättre.
Mycket.
Men det är skönt när det är klart.
Och tidigt på morgonen så är det inte så mycket trafik, så liten Fyran kan springa fritt och hjälpa till med både krattning och klippning.
För häckklippning och ryggsele matchar inte så speciellt bra.

Och oj så bra det blev.
Precis när jag var färdig med hörnan och vid grinden så kollade jag mobilen och där hade jag fått ett sms från min doula - hon var på väg.
Yey!
Så skönt att ha hunnit någotsånär klart.
Strax efter en svalkande dusch och lite plock i köket så kom hon och ååååååååååååh så roligt det var att se henne.
Men just idag så kom hon inte bara för att fika och prata.
Utan idag var det dags att stämma av förra gångens checklista och se om jag vill ha några ändringar till nu när Femman skall födas.
Jisses.
Med ens så blev det helt oerhört verkligt att det faktiskt kommer att komma en Bebis om typ åtta veckor, plus minus ett par veckor om hen kommer inom medelspannet och allt vill gå väl.
När doulan väl hade begett sig hemåt igen så gick jag som i ett euforiskt rus med så mycket längtanspirr att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen.
Och många saker föll på plats, vad gäller det praktiska.
Min stora "oro" - eller brydderi är väl kanske mer rätt att säga - den här gången har ju varit/är VART jag vill föda någonstans.
Helst vill jag föda hemma, men det finns det ingen ekonomi till.
Då är det nästbästa alternativet BB Sophia i Stockholm.
Jag vill INTE föda på Akademiska.
Om jag inte blir absolut tvungen på grund av tidsbrist eller något.
Och nu har vi diskuterat fram bra strategier, så att jag inte skall behöva känna stress över sådana praktiska saker.
Vid mitt nästa barnmorskebesök så skall jag be om att få en remiss för att få föda på BB Sophia.
Och om jag inte får en sådan remiss, så ordnar det sig ändå.
På något vänster så kommer det att göra det.

I övrigt så har det varit kompislek idag för Trean.
Middag ute på altanen.
Godnattsaga.
Och lite stickning i soffan till en Beckfilm.
Reklam och nyheter nu dock, det är därför jag sitter här haha.

Vill skriva listor på saker jag behöver handla innan Bebis.
Som ullgarn att sticka blöjbyxor av.
Ullfett för att kunna kura byxorna.
Olivtvål för tvätt av desamma.
Och måhända ett paket engångsblöjor av den allra minsta storleken för att ha till det sega, oljeliknande beckbajset.

Tygblöjorna väntar jag på - och att få hänga med härliga T som jag känt i så många år men hittills aldrig träffat.
Annars så är det väl bara att tvätta upp de där yttepyttekläderna, så är jag så redo som jag behöver rent praktiskt.
Ja, förutom att försöka hinna bygga klart rummet till Trean då vill säga.
Men det är liksom en sån där grej som skulle ha skett ändå - oavsett Bebis...men som det vore oerhört skönt att få avklarat innan det börjar dra ihop sig.
Jag har kontakt med en kille som skulle kunna tänka sig att fixa det någon gång i augusti.
Från början så kändes det så väldans långt bort, men juli är ju faktiskt snart slut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar