söndag 2 augusti 2015

I blåbärsskogen

I förmiddags så tog Trean, Fyran och jag oss till skogen. Ja, Femman också förstås. Men jag tror inte att hen var så väldans medveten om var vi befann oss nånstans egentligen haha.
MASSOR med blåbär och tusentriljarders med mygg.
Men mumsigt var det och mina fingrar är fortfarande blå.
Direkt efteråt så tog vi oss till mormor och morfart, för vi hade plockat en liten påse med blåbär till gammelmormor också. Och så passade vi på att plocka av lite svarta vinbär hos dem.
Vår svartvinbärsbuske ger ju så himla liten skörd...jag måste se till att klippa ner den ordentligt för att se om det hjälper.
Men mormor och morfar har desto mer på alla tre buskarna. Plus att de även har både röda och vita och olika slags krusbär och hallon. Mumselimums!

När vi väl kom hem så tyckte jag att Fyran var väldans ledsen och hängig...hmm inte så konstigt. 39 graders feber. Så hon fick amma sig till sömns och under tiden hon sov så svängde Tvåan och Trean ihop en plåt med blåbärsmuffins.

Amerikanska burgare och pommes till nåt mellanting mellan lunch och middag och sedan körde vi dipp med grönsaker och tacochips till kvällsmat. Haha. Så kan det gå när tiden och dagarna bara rinner iväg.
Blir det fint väder imorgon och Fyran mår bättre så tar vi oss nog en till sväng upp i skogen. Vore ju verkligen najs att ha blåbär i frysen till i vinter för att boosta C-vitaminnivåerna.

Har precis suttit och skrivit ner fritids/förskoleschema fram tills skolan börjar. Det blir bara ett par tre tillfällen from näst-nästa vecka... men sen kör allt igång på allvar. Har övervägt att säga upp fritidsplatserna helt för Tvåan och Trean. Å andra sidan så har jag tänkt att kanske jobba lite politiskt och fackligt denna gången (jag avstod ju från allt vad jobb heter när jag var hemma med Fyran) så då behövs de ju. Jaja, det tål att kluras på. Det är inte så extrema pengar per månad egentligen i just fritidsavgift, så det gör inte så stor skillnad ekonomiskt om jag behåller platserna heller.

Vad gäller förskolan så har jag kollat upp vad som gäller tidsmässigt för Fyran.
Fram till förlossning och en månad efter så får hon gå sitt vanliga schema (om jag väljer att göra så) och sedan är det 15 timmar per vecka som gäller. Det står även att en kan välja mellan tre timmar per dag eller uppdelat på tre dagar. Då låter det sista alternativet som det allra bästa, så hon inte missar att få äta lunch med sina kompisar och så. Det vet jag att i alla fall Trean tyckte var urjobbigt att behöva avstå sitt sista år på förskolan, när hennes schema ändrades  när Fyran kom.
Nä, tre dagar med kompislek och två dagar hemma med Bebisen. Förutom de dagar jag har fackligt/politiskt också då förstås.
Ah det blir najs.
...och snart är det dags...
Jag har dock jättedåligt samvete för att jag tänker låta Ungarna gå på både fritids och förskola under tiden som jag är hemma nu med graviditetspenning innan Beisen kommer. Även om det bara är några veckor som det gäller efter att skolan har dragit igång.
Men jag känner att jag kanske behöver börja lyssna på min kropp också?
Och eftersom nätterna är som de är just nu (och sedan årsskiftet...som jag skrev om tidigare) så kan det vara skönt att veta att jag kan ta igen sömnen på dagtid åtminstone. Så att kroppen är mer utvilad inför förlossningen och allt som komma skall.
Och Ungarna hinner komma in i sina rutiner så att de har det i ryggen när allting vänds upp och ner med Femmans efterlängtade ankomst.
Plus att jag hinner stöka omkring och förbereda det sista utan att känna stress och press mitt i mina tretimmarssömnnätter.

Dessutom så tänker jag väl att jag skall ta på mig några Nämndemannadagar också de här sista veckorna. Vi är bara valda fram tills årsskiftet den här gången och vid nästa urval så kommer jag ju att stå som föräldraledig, så vem vet när/om jag får chansen igen liksom.
Hehe liiiiiiiiiiiite coolt vore det ju att sitta i domstolen när värkarna börjar. Fniss. Undrar om det går att hålla masken?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar